Tuesday, January 18, 2011

Kampung Baru(Kuala Lumpur)...Tp Ap Yang BARU????????








        ni 1st project aku dengan studio 2nd year...memang 1st time masuk stdio aku segan2...aku xkenal sangat diorang..tapi diorang oke gle...aku dapt group under dr.Anuar Amir...1st project bincang pasal issue yang berlaku kat suburban and wat reserch question...

        ble aku blaja tentang suburban aku rase banyak kampung pinggir bandar yang mengalami berbagai2 issue yang patut untuk planner serta masyarakat tangani.. aku tertarik dengan issue berkaitan dengan "pocket development"..wlpn issue ini berpunca daripada pembangunan bandar yang tidak teratur atau tidak dikawal..akan tetapi yang menerima nasib malang adalah kampung2 dipinggir bandar yang tidak di majukan dan menjadi "kampung dalam bandaraya"....kalo "bandar dalam taman" mgkn indah pemandangan tapi "kampung dalam bandaraya" seperti Kampung Baru di Kuala Lumpur...indah ke tue????
      
         kenapa sume ni boleh berlaku???

  • adakah dasar2 yang diguna pakai dalam pmbangunan masih x ketat???
  • adakah masyarakat kampung itu sendiri yang xmahu kan pembangunan???
  • adakah kerana kerajaan tidak memberikan peruntukan dalam memajukan kawasan pinggir bandar???
  • adakah pembangunan dilakukan secara tidak sekata atau seperti "pilih bulu"???
       banyak persoalan yang boleh kite lontarkan atas dasar kenapa issue ini berlaku... dan setiap persoalan pasti ada jawapan..diharap rakan2 dapat memberikan pandangan kepada permasalahan ini...

sekian....

No comments:

Post a Comment